V Plzni poprvé ožije slavný romantický balet La Bayadère
Poprvé ve své historii uvede baletní soubor Divadla J. K. Tyla velkolepý romantický balet Ludwiga Minkuse La Bayadère (Bajadéra), který se souborem nastudoval choreograf Michal Štípa, jeden z nejvýraznějších českých tanečníků své generace. Dvojnásobný držitel Ceny Thálie a dlouholetý první sólista Národního divadla v Praze přináší do Plzně klasiku světového repertoáru v novém, emotivně podaném nastudování. Premiéra je naplánovaná na 15. listopadu 2025 ve Velkém divadle.
„Inscenace Bajadéry je výjimečnou událostí pro celý plzeňský soubor i město samotné. Přináší na jeviště Velkého divadla nadčasové dílo, které propojuje krásu klasické tradice s živou energií mladých interpretů, a toho si velmi cením,“ uvedla Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.
Příběh lásky, zrady a smíření
Balet Bajadéra, vytvořený v roce 1877 dvojicí Ludwiga Minkuse a Maria Petipy, patří k nejkrásnějším dílům klasického baletního romantismu. Děj nás zavádí do starověké Indie, kde tajná láska chrámové tanečnice Nikie a válečníka Solora vyvolá hněv panovníka i jeho dcery Gamzatti. Nikie umírá kvůli žárlivosti a se Solorem se setkává v „Království stínů“ – jedné z nejikoničtějších scén v dějinách klasického baletu. „Pokud diváci milují Labutí jezero, neměli by si nechat ujít ani Bajadéru. Má v sobě podobnou krásu, dramatičnost i silný příběh,“ říká šéf baletu DJKT Jiří Pokorný.
Michal Štípa: „Bajadéra má v sobě něco magického.“
Choreograf a režisér inscenace Michal Štípa nechce tento titul prezentovat jako zasklený exponát z muzea. „Chci, aby působila autenticky, živě, a aby dokázala oslovit i dnešního diváka. Balet má kouzelnou schopnost vyprávět beze slov. Pokud tanečník cítí emoci, kterou vyjadřuje, divák to pozná – a je jedno, jestli je to teenager nebo sedmdesátiletý divák,“ vysvětluje Michal Štípa, jenž se s tímto titulem setkával opakovaně během své kariéry, a sám ho označuje za dílo, které ho provází celým profesním životem. „Bajadéra má v sobě cosi magického, co mě stále oslovuje. Možná je to právě ta spojitost s mými osobními milníky, možná trochu nostalgie. Ale především je to titul, který v sobě spojuje krásu, emoci, napětí i technickou brilanci,“ říká.
Poprvé na plzeňském jevišti
Štípova Bajadéra vychází z Petipovy původní choreografie, kterou mistrně doplňuje osobním rukopisem a důrazem na dramatickou čistotu příběhu. Hudební nastudování měl na starosti šéf souboru opery Jiří Petrdlík. Jeho cit pro dramatickou výstavbu a barevnost orchestru podtrhuje Minkusovu melodickou lehkost i taneční rytmus, díky nimž Bajadéra patří mezi nejpůsobivější klasické balety. Velkolepá scéna Davida Janoška i kostýmy Michaely Wenzelové umocňují kontrast mezi světem lidských vášní a éterickou krásou slavné baletní pasáže „Království stínů“. „Bajadéra je v dějinách baletu pojem. Je to dílo, které stojí po boku největších klenotů světového repertoáru, a jeho uvedení v Plzni považujeme za významný umělecký počin. Nabízí nejen precizní taneční výkony, ale především intenzivní divadelní zážitek, v němž se propojuje síla hudby, pohybu a příběhu,“ dodává Jiří Pokorný.
Něžnou Nikii ztvární Shiori Nirasawa a Afroditi Vasilakopoulou, zamilovaného Solora Riccardo Gregolin či Justin Rimke, žárlivou Gamzatti alternují Isabela de la Cruz, Margarida Gonçalves a Mami Mołoniewicz.





