06.12.2025 11:09

V Mahenově divadle vystoupí taneční uskupení NdB 3

Po úspěchu projektu NdB 3 na Veletrhu EXPO v japonské Ósace vystoupí zkušení tanečníci v Mahenově divadle. Ve středu 10. prosince uvedou večer tří choreografií na hudbu Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. Klavírní skladbu Po zarostlém chodníčku zahraje přední český pianista Ivo Kahánek. S obdobným programem vystoupí NdB 3 také na podzim roku 2026 v rámci Festivalu Janáček Brno.

Projekt NdB 3 sdružuje zralé tanečníky po konci jejich profesionální kariéry, kteří mají stále co nabídnout. Jedná se především o bývalé sólisty Baletu NdB (Ivona Jeličová, Martin Svobodník, Petr Hos, Ilia Mironov, Nashua Mironova) ale také prestižních souborů v Bratislavě (Andrej Szabo, první sólista SND) a Praze (Nikola Márová, primabalerína Baletu ND).

Balet NdB 3 premiérově uvedl pro EXPO 2025 ve spolupráci s Filharmonií Brno a českým klavírním virtuosem Ivem Kahánkem Janáčkovy opusy Po zarostlém chodníčku a Capriccio pro levou ruku v původních choreografiích Mária Radačovského a japonské choreografky Megumi Nakamury. Tyto choreografie společně s choreografií La Jolla nyní uvedeme také v Brně, a to 10. prosince v Mahenově divadle.

La Jolla (Choreografie Mária Radačovského na skladbu Bohuslava Martinů Sinfonietta La Jolla)

Dvě postavy, muž a žena, chystají slavnostní večeři. Neočekávaná zpráva náhle změní atmosféru příprav – co se jeví jako dobrá novinka, skrývá pro jednoho z nich možná opačný význam. Hosté jsou za dveřmi, je nutné udržet zdání pohody a společenských konvencí… Kam situace dospěje?

Capriccio (Choreografie Megumi Nakamura na skladbu Leoše Janáčka)

Vzdor a pomíjivost – to jsou hlavní témata, která prostupují oba taneční kusy. V díle „Capriccio“ se choreografka Megumi Nakamura inspirovala Janáčkovou hudbou psanou pro levou ruku a vytvořila působivou choreografii o překonávání překážek. Její motto „proti“ vystihuje sílu, s níž se člověk dokáže postavit nepřízni osudu a těžkým životním situacím. Janáčkova nezvyklá kompozice jí pomohla uchopit téma odvahy ve chvílích, kdy čelíme zoufalství.

Po zarostlém chodníčku (Choreografie Mária Radačovského na skladbu Leoše Janáčka)

Mário Radačovský ve svém zpracování Po zarostlém chodníčku přináší na jeviště příběhy o křehkosti života. Sedm tanečníků v jeho pojetí ztvárňuje drobné příběhy o čase, který nám všem neúprosně plyne, a o momentech, kdy se přítomnost může náhle proměnit ve věčnost. Janáčkova nadčasová hudba se svou zdánlivou jednoduchostí skvěle podtrhuje choreografii, která nám připomíná důležitou pravdu – že každý konec s sebou přináší i naději nového začátku.

Tři choreografie na hudbu Leoše Janáčka pak tanečníci NdB 3 uvedou také v rámci jubilejního 10. ročníku Festivalu Janáček Brno, a to opět společně s pianistou Ivo Kahánkem. Více informací k dispozici zde.

 

Autor článku: Michaela Paučo